Kollektivtrafikkampanj i Sörmland

Bakgrund
Kollektivtrafikkampanjen genomfördes under hösten 2022 i samarbete med Sörmlandstrafiken och samtliga kommuner i region Sörmland. Kampanjen är en prova-på kampanj och avser att visa på nya hållbara resesätt genom att låta vanebilister prova på att åka kollektivtrafik gratis under en månads tid.
Målgrupp
Kampanjens målgrupp var vanebilister i Sörmland som innan kampanjen arbetspendlar med bil men som har intresse och möjligheter att pendla med kollektivtrafik. Följande kriterier sattes upp för att begränsa testresenärerna till rätt målgrupp:
- Testresenären reser i dagsläget med bil till och från arbetet de flesta av veckans dagar
- Testresenären har möjlighet att resa med kollektivtrafik till och från arbetet (ex. närhet till busshållplats och station)
- Testresenären har inte en tjänstebil som hen får köra privat
- Testresenären reser inom en zon i sin arbetspendling
Resultat
- 1983 intresseanmälningar för provperioden
- 737 testresenärer valdes ut och började resa kollektivt
- Av testresenärerna uppskattade 57% att de reste 3–4 dagar i veckan med resekortet under provperioden
- 81% uppger att deras bild av kollektivtrafiken har förbättrats efter provperioden
- 85% uppger att de skulle rekommendera kollektivtrafiken som arbetspendling
- 45% anser att testperioden bidragit med att de idag reser mer med kollektivtrafik
- 39% av resekorten har återaktiverats sedan provperiodens slut
- Testresenärernas uppskattning om vad som hade fått dem att resa mer kollektivt är främst billigare resekort, täta och regelbundna avgångar samt färre förseningar eller inställda avgångar
I jämförelse med andra kampanjer, såsom marknadsföring och kommunikationskampanjer, har denna prova-på kampanj visats generera en större andel nya resenärer och ökat resande i kollektivtrafiken.